Hoe worden de inbassadeurs bepaald?

Bij CIMBY worden de inbassadeurs bepaald aan de hand van het ‘verduurzamingsmodel’:

CIMBY verduurzamingsmodel

Het verduurzamingsmodel
  • Het netwerk van de ondernemer wordt eerst opgesplitst in drie groepen:
    • Leveranciers (crediteuren)
    • Co-producenten (samenwerkingspartners)
    • Klanten (debiteuren)
  • Vervolgens wordt geanalyseerd op welk werkterrein de relaties werkzaam zijn. Hierbij wordt gekeken naar ruimtelijke (planet), economische (profit) en maatschappelijke (people) werkterreinen, en, naar een opsplitsing in fysieke of sociale activiteiten. Dit wordt uitgewerkt vanuit het verduurzamingsmodel.
  • Uiteindelijk kiest de ondernemer uit alle 18 velden een inbassadeur: een persoon waar een goede vertrouwensband mee bestaat, die flexibel en creatief is en een redelijk beeld heeft over zijn/haar werkterrein (verduurzamingsveld).

CIMBY-avond met inbassadeurs

De inbassadeurs worden uitgenodigd voor een inbassadeursavond. Deze avond wordt begeleid door een professionele CIMBY-moderator. Inbassadeurs maken dan kennis met elkaar en met de CIMBY-aanpak. De ondernemer of organisatie presenteert het bedrijf, de toekomstplannen en het centrale vraagstuk. Er worden reacties van de inbassadeurs uitgelokt. De kern van de avond bestaat uit een strak geleidde brainstorm die moet leiden tot ca 200 nieuwe ideeën. Zo worden kennis en expertise van het netwerk gebruikt voor de doorontwikkeling van het bedrijf.

Juist de integrale bemensing van de groep vanuit de zes domeinen van het verduurzamingsmodel en de drie relatievormen (leverancier, partner en klant) is de succesfactor. Dit leidt namelijk tot een evenwichtige maar verrassende sfeer, waarin ruimtelijke, economische en maatschappelijke werelden elkaar ontmoeten. En verrassende ideeën en oplossing ontstaan. Tenslotte blijkt ook dat er tussen de inbassadeurs onderling nieuwe relaties ontstaan.

Hoe werkt de CIMBY-methode?

Voorstellen inbassadeurs tijdens CIMBY-avond

Inloggen

Vul hieronder uw logingegevens in. Heeft u nog geen account? Klik dan hier om een account aan te maken.
* Nieuw account aanmaken